قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو امروز پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ + جدول-راهبرد معاصر

قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو امروز پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ + جدول

قیمت روز خودرو ایران خودرو سایپا امروز پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ مشخص شد که بر اساس آن قیمت خودرو در بازار آزاد با افزایش اندکی همراه است.
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - 2021 June 03
کد خبر: ۹۰۴۵۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۱۳ خرداد با کاهش بسیار کمی مواجه شد و قیمت خودرو‌های ایران خودرونسبت به روز گذشته افزایش اندکی را تجربه کرد، و قیمت برخی از خودرو‌های سایپابا افزایش و برخی نیز با کاهش نسبت به دیروز 12 خرداد ۱۴۰۰ مواجه شده است. با توجه به افزایش قیمت از سوی شورای رقابت، یکی از دلایلی که موجب ارزان شدن خودرو‌های ایران خورو شده است، انتخابات ریاست جمهوری است. امیدواریم با این انتخابات مشکلات اقتصادی حل گرددو ثبات در بازار خودرو حکفرما شود. در ادامه قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروزپنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ را مشاهده می‌کنید.

 

قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو امروز پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۰

شاید باورش قدری سخت باشد که خودروی رانا را از شرکت ایران خودرو با قیمت ۹۳ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان بخرید، اما قیمت همین خودرو در بازار ۲۰۵ میلیون باشد. چیزی بیشتر از ۱۰۰ درصد قیمت کارخانه. اما در حال حاضر این تفاوت قیمت در اکثر خودرو‌های تولیدی آبی پوشان جاده مخصوص وجود دارد.

 

البته این تفاوت قیمتی در خودرو‌های پژوپارس tu ۵، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیپ ۵، پژو ۲۰۷ i دستی و اتوماتیک، دنا، سمند ال ایکس، هایما S۷ توربو اتوماتیک و پژو ۴۰۵ بنزینی GLX با قیمت شان در بازار چیزی در حدود ۵۰ تا ۱۱۰ درصد است.

 

در بازار امروز قیمت خودرو‌های ایران خودرو تغییر قابل توجهی را تجربه کردند. در معاملات روز جاری محصولات ایران خودرو دنا پلاس اتوماتیک توربو به قیمت 439 میلیون تومان و سمند سورن ELX با قیمت 246 میلیون تومان به فروش رسید.

 

مدل خودرو

قیمت اعلام شده توسط ایران خودرو (تومان)

قیمت خودرو در بازار (امروز)

قیمت خودرو در بازار (دیروز)

وانت آریسان  120,560,000 163,000,000 163,000,000
سمند LX  116,735,300 196,000,000 195,000,000
سمند EF7 114,962,700 207,000,000 204,000,000
سمند EF7 دوگانه سوز  114,962,700 247,000,000 245,000,000
سمند سورن ELX  131,666,300 246,000,000 246,000,000
دنا (تیپ 1)  122,500,000 282,000,000 278,000,000
دنا (تیپ 1)  0 258,000,000 258,000,000
دنا پلاس (تیپ 1)  166,122,300 327,000,000 325,000,000
دنا پلاس (تیپ 1) 166,122,300 312,000,000 310,000,000
دنا پلاس دنده ای توربو 271,096,400 379,000,000 375,000,000
دنا پلاس اتوماتیک توربو 370,800,000 439,000,000 437,000,000
پژو GLX 405  0 193,000,000 193,000,000
پژو GLX 405 دوگانه سوز  107,448,000 196,000,000 196,000,000
پژو SLX 405  108,061,000 218,000,000 215,000,000
پژو پارس  0 235,000,000 235,000,000
پژو پارس  121,547,000 217,000,000 217,000,000
پژو پارس دوگانه سوز  126,209,000 246,000,000 245,000,000
پژو پارس دوگانه سوز  0 232,000,000 230,000,000
پژو پارس LX  126,349,000 267,000,000 265,000,000
پژو پارس LX  0 253,000,000 250,000,000
پژو پارس اتوماتیک  0 323,000,000 320,000,000
پژو پارس اتوماتیک  187,303,000 335,000,000 330,000,000
پژو 207 دنده‌ ای  159,800,000 297,000,000 296,000,000
پژو 207 اتوماتیک پانوراما  0 402,000,000 401,000,000
پژو 207 اتوماتیک  197,055,400 392,000,000 392,000,000
پژو 207 صندوقدار  0 355,000,000 355,000,000
پژو 207 صندوقدار  0 368,000,000 364,000,000
پژو 207 سقف شیشه ای  199,600,000 325,000,000 324,000,000
پژو 206 تیپ 2  110,111,000 208,000,000 208,000,000
پژو 206 تیپ 2  0 197,000,000 195,000,000
پژو 206 تیپ 5  0 255,000,000 255,000,000
پژو 206 تیپ 5  130,872,000 262,000,000 261,000,000
پژو 206 صندوقدار  0 251,000,000 251,000,000
پژو 206 صندوقدار  130,872,000 262,000,000 262,000,000
پژو 2008  0 890,000,000 890,000,000
پژو 508  0 1,170,000,000 1,170,000,000
رانا LX  107,200,000 207,000,000 206,000,000
دانگ فنگ H30  0 355,000,000 355,000,000
دانگ فنگ H30  0 365,000,000 365,000,000
رنو تندر E2  0 314,000,000 315,000,000
رنو تندر E2  0 330,000,000 330,000,000
رنو تندر پلاس اتوماتیک  0 435,000,000 430,000,000
رنو تندر پلاس اتوماتیک  0 445,000,000 445,000,000
هایما اس 5 توربو ( S5 )  386,400,000 610,000,000 610,000,000
هایما اس 7 توربو ( S7 )  405,500,000 675,000,000 675,000,000
پیکاپ دوکابین فوتون بنزینی  787,000,000 775,000,000 770,000,000
پیکاپ دوکابین فوتون دیزل  837,000,000 810,000,000 805,000,000
رنو کپچر 0 850,000,000 840,000,000
سوزوکی ویتارا اتومات  0 995,000,000 990,000,000
سمند سورن پلاس  0 285,000,000 284,000,000
رانا پلاس  179,516,000 233,000,000 232,000,000
هایما اس 7 توربو پلاس ( S7 )  0 700,000,000 695,000,000

 

با وجود کاهش انتظارات تورمی همچنان قیمت کارخانه‌ای خودرو‌های ساپیا با بازار فاصله‌ای ۳۰ تا ۵۰ درصدی دارد. کارشناسان صنعت خودرو معتقدند که این تفاوت قیمتی به علت عرضه کم و تقاضای بالای موجود در سطح این بازار است.

 

 با این وجود در حال حاضر خودروی ساینا با قیمت مصوب ۹۲ میلیون و ۹۲۸ هزار تومان به مشتریان سایپا عرضه می‌شود، اما قیمت خودرو در بازار آزاد در حال حاضر به ۱۴۵ میلیون تومان رسیده است.

 

همچنین تیبا و تیبا ۲ با قیمت مصوب ۸۷ میلیون و ۷۵ هزار تومان و ۹۵ میلیون و ۴۲۶ هزار تومان در بازار آزاد به ترتیب با قیمت ۱۲۸ میلیون تومان و ۱۳۷ میلیون تومان به فروش می‌رسند.


البته کمترین تفاوت خودرو قیمت میان شرکت سایپا و بازار متعلق به کوییک دنده‌ای است. این محصول در شرکت سایپا با قیمت ۱۳۰ میلیون و ۱۵ هزار تومان عرضه می‌شود و در بازار هم قیمت ۱۵۲ میلیون تومانی دارد.

 

در این میان مدل‌های پرطرفدار پراید با وجود توقف تولید، همچنان مشتریان پروپاقرص خودشان را دارند. به شکلی که قیمت پراید ۱۱۱ در بازار به ۱۳۱ میلیون تومان رسیده است. دو مدل پراید ۱۳۱ و پراید ۱۳۲ هم در بازار به ترتیب به قیمت ۱۱۷ و ۱۲۲ میلیون تومان عرضه می‌شوند.

 

فرادید نوشت؛ در بازار امروز قیمت خودرو‌های سایپا تغییرات قابل توجهی را به ثبت رساندند. در معاملات امروز محصولات سایپا، سیتروئن C3 با 26 میلیون تومان بیشترین و ساینا با 1 میلیون تومان کمترین افت قیمتی را تجربه کردند. در این میان برخی محصولات همچون چانگان CS35 با افزایش 5 میلیون تومانی خرید و فروش شدند.

 

 

نام خودرو

قیمت مصوب شرکت سایپا (تومان) 

قیمت خودرو در بازار آزاد (دیروز)

قیمت خودرو در بازار آزاد (امروز)

سایپا 111  0 132,000,000 131,000,000
سایپا 131  0 117,000,000 115,000,000
سایپا 132  0 119,000,000 120,000,000
سایپا 151  91,000,000 127,000,000 125,000,000
تیبا  87,800,000 127,000,000 126,000,000
تیبا 2  95,426,000 136,000,000 132,000,000
تیبا 2 پلاس  90,800,000 148,000,000 145,000,000
ساینا  92,928,000 146,000,000 145,000,000
کوییک دنده ای  129,755,000 151,000,000 150,000,000
کوییک دنده‌ ای R  140,015,000 156,000,000 155,000,000
وانت زامیاد  180,500,000 233,000,000 235,000,000
وانت زامیاد گازسوز 199,800,000 237,000,000 238,000,000
وانت زامیاد دیزل  263,900,000 272,000,000 270,000,000
آریو اتوماتیک  0 370,000,000 355,000,000
چانگان CS35  0 465,000,000 470,000,000
کیا سراتو 2000 مونتاژ  0 810,000,000 810,000,000
سیتروئن C3  0 866,000,000 840,000,000
سایپا 151 پلاس  0 126,000,000 122,000,000
آریو دنده ای  0 254.000.000 255,000,000
تیبا دوگانه سوز sx  0 124,000,000 124,000,000
تیبا صندوق دار پلاس  0 135,000,000 135,000,000
ساینا پلاس دنده ای  0 162,000,000 162,000,000
ساینا s دنده ای  130,292,000 162,000,000 162,000,000
کوییک اتوماتیک پلاس  0 215,000,000 215,000,000
شاهین 267,000,000 400,000,000 400,000,000

 

 

 

پیش بینی قیمت خودرو تا انتخابات ۱۴۰۰

نمایشگاه‌های خودرو همچنان بسته است و بازار خودرو شرایط خوبی ندارد. نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با اشاره به کاهش سطح داد و ستدها پیش‌بینی کرده است که قیمت خودرو تا انتخابات ریاست جمهوری گران نمی‌شود.


فروشندگان خودرو می‌گویند با کاهش ارزش دلار قیمت خودرو تا حدودی تعدیل شده است. نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو معتقد است با اعمال محدودیت‌های کرونایی، خرید و فروش خودرو به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.

 

نعمت‌الله کاشانی‌نسب گفت: با توجه به بسته بودن واحدهای صنفی و بنگاه‌های شماره‌گذاری و تعویض پلاک خودرو به مردم توصیه می‌کنیم فعلا دست نگه دارند و خودرو نخرند.


به گفته او، خرید و فروش خودرو در فضای مجازی مورد تائید نیست؛ چراکه با بسته بودن واحدهای صنفی فعلا دلالان در بازار نقش دارند و ممکن است خودروها را با قیمت بالاتری به مردم بفروشند.


چندی پیش شورای رقابت برای افزایش دوباره قیمت خودرو خیز برداشت و قرار شد قیمت خودروها هر سه ماه یک بار گران شود. نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با اشاره به این موضوع اظهار کرد: قیمت خودرو از بازار تا کارخانه هنوز حباب دارد. این در حالی است که با افزایش قیمت خودرو از محل کارخانه خودرو در بازار گران نمی‌شود.

 

به گفته او، با افزایش قیمت خودرو در بازار مردم توان خرید ندارند. پیش‌بینی ما این است که قیمت خودرو تا انتخابات ریاست جمهوری تغییر نکند و ثابت بماند.

 

هفته گذشته نعمت‌الله کاشانی‌نسب، نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو گفته بود: «این روزها دغدغه مردم این است که چطور از کرونا جان سالم به در برند. بنابراین کسی خودرو نمی‌خرد.»

 

تاثیر قیمت دلار بر بازار خودرو

یکی از اثرگذارترین متغیرهای اقتصادی نرخ ارز است که بسیاری آن را مهم‌ترین عامل در تعیین وضعیت تجاری کشور دانسته‌اند. نوسانات ارز از چالش‌های اقتصادی است که منجر به تلاطم در بسیاری از بازارها از جمله بازار خودرو می‌شود. مرور اتفاقات اخیر رخ داده در بازار خودرو، ثابت می‌کند نوسانات نرخ ارز تاثیرات شدیدی بر افت‌و‌خیز قیمتی در این بازار دارد. به طوری که هم‌زمان با افزایش نرخ ارز، قیمت خودرو صعودی شده و با کاهش آن، قیمت‌ها نزولی شده است.

 

بنابراین ثبات نرخ ارز می‌تواند تاثیر مهمی بر سکون بازار خودرو داشته باشد. اما تغییرات بازار ارز به هیچ وجه منشا داخلی نداشته و تغییرات در آن وابسته به اتفاقات سیاسی و اقتصادی بیرونی است. نوسانات ارز بر قیمت خودروهای وارداتی تاثیری مستقیم دارد. اما تاثیر این نوسانات بر بازار خودروهای داخلی غیرمستقیم است. بسیاری از قطعات مورد استفاده در این صنعت وارداتی است. با نوسانات ارز، روند طبیعی واردات این موارد اولیه نیز دچار افت‌و‌خیز و تلاطم خواهد شد.

 

قیمت‌گذاری دستوری و تقاضا و تحریم‌ها

آشفتگی‌های بازار خودرو در سال گذشته باعث بحث‌های زیادی پیرامون انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری شد. شاید شما هم شنیده باشید که این عمل از سوی دولت اثرات مخربی بر صنعت و بازار خودرو بر جای می‌گذارد. ظاهرا نیت دولت از این عمل کمک به اقشار مختلف جامعه برای خرید خودرو است. اما نتایج مشکل‌ساز حاصل از این تصمیم بر کسی پوشیده نمانده است. خودروسازان معتقدند که سیاست نرخ‌گذاری دستوری باعث زیان‌دهی آن‌ها در سال‌های اخیر شده است. این سیاست باعث گسترش دلالی در بازار خودرو شد. زیرا نرخ کارخانه‌ای خودروها متناسب با قیمت بازار آن‌ها رشد نکرد. از محل اختلاف قیمت شدید این دو، سود زیادی عاید دلال‌ها شد.

 

همانطور که می‌دانید با خروج امریکا از توافق هسته‌ای و برجام، تورم شدت یافت و نرخ ارز نیز صعودی شد و به دنبال آن تولید نیز روند نزولی به خود گرفت. به هر حال در این شرایط بنابر بررسی‌های کارشناسان اقتصادی، لغو نرخ‌گذاری دستوری از شروط اصلی ثبات بازار خودرو است. با حذف سیاست قیمت‌گذاری دستوری، قیمت کارخانه‌ای خوردوها به قیمت بازار آن‌ها نزدیک شده و در نتیجه اختلاف قیمت چندانی وجود ندارد تا محلی برای کسب سود توسط دلال‌ها شود.

 

در حال حاضر دو روش برای جایگزینی نرخ‌گذاری دستوری پیشنهاد شده است که یکی قیمت‌گذاری در حاشیه بازار و دیگری عرضه خودرو در بورس کالا است. در صورت انتخاب هر یک از این روش‌ها، فاصله قیمت کارخانه و بازار خودروها به شدت کاهش می‌یابد. بر اساس اصول بدیهی اقتصاد، بازارها باید تعیین‌کننده قیمت کالا باشند. در این صورت خریدار و فروشنده منافع خود را در عرضه و تقاضا لحاظ می‌کنند و به این ترتیب بازار می‌تواند به تعادل در عرضه و تقاضا دست یابد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده