به گزارش راهبرد معاصر؛ قیمت خودروهای ایران خودرو امروز پنجشنبه ۱۳ خرداد با کاهش بسیار کمی مواجه شد و قیمت خودروهای ایران خودرونسبت به روز گذشته افزایش اندکی را تجربه کرد، و قیمت برخی از خودروهای سایپابا افزایش و برخی نیز با کاهش نسبت به دیروز 12 خرداد ۱۴۰۰ مواجه شده است. با توجه به افزایش قیمت از سوی شورای رقابت، یکی از دلایلی که موجب ارزان شدن خودروهای ایران خورو شده است، انتخابات ریاست جمهوری است. امیدواریم با این انتخابات مشکلات اقتصادی حل گرددو ثبات در بازار خودرو حکفرما شود. در ادامه قیمت خودروهای ایران خودرو امروزپنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ را مشاهده میکنید.
شاید باورش قدری سخت باشد که خودروی رانا را از شرکت ایران خودرو با قیمت ۹۳ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان بخرید، اما قیمت همین خودرو در بازار ۲۰۵ میلیون باشد. چیزی بیشتر از ۱۰۰ درصد قیمت کارخانه. اما در حال حاضر این تفاوت قیمت در اکثر خودروهای تولیدی آبی پوشان جاده مخصوص وجود دارد.
البته این تفاوت قیمتی در خودروهای پژوپارس tu ۵، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیپ ۵، پژو ۲۰۷ i دستی و اتوماتیک، دنا، سمند ال ایکس، هایما S۷ توربو اتوماتیک و پژو ۴۰۵ بنزینی GLX با قیمت شان در بازار چیزی در حدود ۵۰ تا ۱۱۰ درصد است.
در بازار امروز قیمت خودروهای ایران خودرو تغییر قابل توجهی را تجربه کردند. در معاملات روز جاری محصولات ایران خودرو دنا پلاس اتوماتیک توربو به قیمت 439 میلیون تومان و سمند سورن ELX با قیمت 246 میلیون تومان به فروش رسید.
مدل خودرو |
قیمت اعلام شده توسط ایران خودرو (تومان) |
قیمت خودرو در بازار (امروز) |
قیمت خودرو در بازار (دیروز) |
وانت آریسان | 120,560,000 | 163,000,000 | 163,000,000 |
سمند LX | 116,735,300 | 196,000,000 | 195,000,000 |
سمند EF7 | 114,962,700 | 207,000,000 | 204,000,000 |
سمند EF7 دوگانه سوز | 114,962,700 | 247,000,000 | 245,000,000 |
سمند سورن ELX | 131,666,300 | 246,000,000 | 246,000,000 |
دنا (تیپ 1) | 122,500,000 | 282,000,000 | 278,000,000 |
دنا (تیپ 1) | 0 | 258,000,000 | 258,000,000 |
دنا پلاس (تیپ 1) | 166,122,300 | 327,000,000 | 325,000,000 |
دنا پلاس (تیپ 1) | 166,122,300 | 312,000,000 | 310,000,000 |
دنا پلاس دنده ای توربو | 271,096,400 | 379,000,000 | 375,000,000 |
دنا پلاس اتوماتیک توربو | 370,800,000 | 439,000,000 | 437,000,000 |
پژو GLX 405 | 0 | 193,000,000 | 193,000,000 |
پژو GLX 405 دوگانه سوز | 107,448,000 | 196,000,000 | 196,000,000 |
پژو SLX 405 | 108,061,000 | 218,000,000 | 215,000,000 |
پژو پارس | 0 | 235,000,000 | 235,000,000 |
پژو پارس | 121,547,000 | 217,000,000 | 217,000,000 |
پژو پارس دوگانه سوز | 126,209,000 | 246,000,000 | 245,000,000 |
پژو پارس دوگانه سوز | 0 | 232,000,000 | 230,000,000 |
پژو پارس LX | 126,349,000 | 267,000,000 | 265,000,000 |
پژو پارس LX | 0 | 253,000,000 | 250,000,000 |
پژو پارس اتوماتیک | 0 | 323,000,000 | 320,000,000 |
پژو پارس اتوماتیک | 187,303,000 | 335,000,000 | 330,000,000 |
پژو 207 دنده ای | 159,800,000 | 297,000,000 | 296,000,000 |
پژو 207 اتوماتیک پانوراما | 0 | 402,000,000 | 401,000,000 |
پژو 207 اتوماتیک | 197,055,400 | 392,000,000 | 392,000,000 |
پژو 207 صندوقدار | 0 | 355,000,000 | 355,000,000 |
پژو 207 صندوقدار | 0 | 368,000,000 | 364,000,000 |
پژو 207 سقف شیشه ای | 199,600,000 | 325,000,000 | 324,000,000 |
پژو 206 تیپ 2 | 110,111,000 | 208,000,000 | 208,000,000 |
پژو 206 تیپ 2 | 0 | 197,000,000 | 195,000,000 |
پژو 206 تیپ 5 | 0 | 255,000,000 | 255,000,000 |
پژو 206 تیپ 5 | 130,872,000 | 262,000,000 | 261,000,000 |
پژو 206 صندوقدار | 0 | 251,000,000 | 251,000,000 |
پژو 206 صندوقدار | 130,872,000 | 262,000,000 | 262,000,000 |
پژو 2008 | 0 | 890,000,000 | 890,000,000 |
پژو 508 | 0 | 1,170,000,000 | 1,170,000,000 |
رانا LX | 107,200,000 | 207,000,000 | 206,000,000 |
دانگ فنگ H30 | 0 | 355,000,000 | 355,000,000 |
دانگ فنگ H30 | 0 | 365,000,000 | 365,000,000 |
رنو تندر E2 | 0 | 314,000,000 | 315,000,000 |
رنو تندر E2 | 0 | 330,000,000 | 330,000,000 |
رنو تندر پلاس اتوماتیک | 0 | 435,000,000 | 430,000,000 |
رنو تندر پلاس اتوماتیک | 0 | 445,000,000 | 445,000,000 |
هایما اس 5 توربو ( S5 ) | 386,400,000 | 610,000,000 | 610,000,000 |
هایما اس 7 توربو ( S7 ) | 405,500,000 | 675,000,000 | 675,000,000 |
پیکاپ دوکابین فوتون بنزینی | 787,000,000 | 775,000,000 | 770,000,000 |
پیکاپ دوکابین فوتون دیزل | 837,000,000 | 810,000,000 | 805,000,000 |
رنو کپچر | 0 | 850,000,000 | 840,000,000 |
سوزوکی ویتارا اتومات | 0 | 995,000,000 | 990,000,000 |
سمند سورن پلاس | 0 | 285,000,000 | 284,000,000 |
رانا پلاس | 179,516,000 | 233,000,000 | 232,000,000 |
هایما اس 7 توربو پلاس ( S7 ) | 0 | 700,000,000 | 695,000,000 |
با وجود کاهش انتظارات تورمی همچنان قیمت کارخانهای خودروهای ساپیا با بازار فاصلهای ۳۰ تا ۵۰ درصدی دارد. کارشناسان صنعت خودرو معتقدند که این تفاوت قیمتی به علت عرضه کم و تقاضای بالای موجود در سطح این بازار است.
با این وجود در حال حاضر خودروی ساینا با قیمت مصوب ۹۲ میلیون و ۹۲۸ هزار تومان به مشتریان سایپا عرضه میشود، اما قیمت خودرو در بازار آزاد در حال حاضر به ۱۴۵ میلیون تومان رسیده است.
همچنین تیبا و تیبا ۲ با قیمت مصوب ۸۷ میلیون و ۷۵ هزار تومان و ۹۵ میلیون و ۴۲۶ هزار تومان در بازار آزاد به ترتیب با قیمت ۱۲۸ میلیون تومان و ۱۳۷ میلیون تومان به فروش میرسند.
البته کمترین تفاوت خودرو قیمت میان شرکت سایپا و بازار متعلق به کوییک دندهای است. این محصول در شرکت سایپا با قیمت ۱۳۰ میلیون و ۱۵ هزار تومان عرضه میشود و در بازار هم قیمت ۱۵۲ میلیون تومانی دارد.
در این میان مدلهای پرطرفدار پراید با وجود توقف تولید، همچنان مشتریان پروپاقرص خودشان را دارند. به شکلی که قیمت پراید ۱۱۱ در بازار به ۱۳۱ میلیون تومان رسیده است. دو مدل پراید ۱۳۱ و پراید ۱۳۲ هم در بازار به ترتیب به قیمت ۱۱۷ و ۱۲۲ میلیون تومان عرضه میشوند.
فرادید نوشت؛ در بازار امروز قیمت خودروهای سایپا تغییرات قابل توجهی را به ثبت رساندند. در معاملات امروز محصولات سایپا، سیتروئن C3 با 26 میلیون تومان بیشترین و ساینا با 1 میلیون تومان کمترین افت قیمتی را تجربه کردند. در این میان برخی محصولات همچون چانگان CS35 با افزایش 5 میلیون تومانی خرید و فروش شدند.
نام خودرو |
قیمت مصوب شرکت سایپا (تومان) |
قیمت خودرو در بازار آزاد (دیروز) |
قیمت خودرو در بازار آزاد (امروز) |
سایپا 111 | 0 | 132,000,000 | 131,000,000 |
سایپا 131 | 0 | 117,000,000 | 115,000,000 |
سایپا 132 | 0 | 119,000,000 | 120,000,000 |
سایپا 151 | 91,000,000 | 127,000,000 | 125,000,000 |
تیبا | 87,800,000 | 127,000,000 | 126,000,000 |
تیبا 2 | 95,426,000 | 136,000,000 | 132,000,000 |
تیبا 2 پلاس | 90,800,000 | 148,000,000 | 145,000,000 |
ساینا | 92,928,000 | 146,000,000 | 145,000,000 |
کوییک دنده ای | 129,755,000 | 151,000,000 | 150,000,000 |
کوییک دنده ای R | 140,015,000 | 156,000,000 | 155,000,000 |
وانت زامیاد | 180,500,000 | 233,000,000 | 235,000,000 |
وانت زامیاد گازسوز | 199,800,000 | 237,000,000 | 238,000,000 |
وانت زامیاد دیزل | 263,900,000 | 272,000,000 | 270,000,000 |
آریو اتوماتیک | 0 | 370,000,000 | 355,000,000 |
چانگان CS35 | 0 | 465,000,000 | 470,000,000 |
کیا سراتو 2000 مونتاژ | 0 | 810,000,000 | 810,000,000 |
سیتروئن C3 | 0 | 866,000,000 | 840,000,000 |
سایپا 151 پلاس | 0 | 126,000,000 | 122,000,000 |
آریو دنده ای | 0 | 254.000.000 | 255,000,000 |
تیبا دوگانه سوز sx | 0 | 124,000,000 | 124,000,000 |
تیبا صندوق دار پلاس | 0 | 135,000,000 | 135,000,000 |
ساینا پلاس دنده ای | 0 | 162,000,000 | 162,000,000 |
ساینا s دنده ای | 130,292,000 | 162,000,000 | 162,000,000 |
کوییک اتوماتیک پلاس | 0 | 215,000,000 | 215,000,000 |
شاهین | 267,000,000 | 400,000,000 | 400,000,000 |
نمایشگاههای خودرو همچنان بسته است و بازار خودرو شرایط خوبی ندارد. نایب رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو با اشاره به کاهش سطح داد و ستدها پیشبینی کرده است که قیمت خودرو تا انتخابات ریاست جمهوری گران نمیشود.
فروشندگان خودرو میگویند با کاهش ارزش دلار قیمت خودرو تا حدودی تعدیل شده است. نایب رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو معتقد است با اعمال محدودیتهای کرونایی، خرید و فروش خودرو به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.
نعمتالله کاشانینسب گفت: با توجه به بسته بودن واحدهای صنفی و بنگاههای شمارهگذاری و تعویض پلاک خودرو به مردم توصیه میکنیم فعلا دست نگه دارند و خودرو نخرند.
به گفته او، خرید و فروش خودرو در فضای مجازی مورد تائید نیست؛ چراکه با بسته بودن واحدهای صنفی فعلا دلالان در بازار نقش دارند و ممکن است خودروها را با قیمت بالاتری به مردم بفروشند.
چندی پیش شورای رقابت برای افزایش دوباره قیمت خودرو خیز برداشت و قرار شد قیمت خودروها هر سه ماه یک بار گران شود. نایب رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو با اشاره به این موضوع اظهار کرد: قیمت خودرو از بازار تا کارخانه هنوز حباب دارد. این در حالی است که با افزایش قیمت خودرو از محل کارخانه خودرو در بازار گران نمیشود.
به گفته او، با افزایش قیمت خودرو در بازار مردم توان خرید ندارند. پیشبینی ما این است که قیمت خودرو تا انتخابات ریاست جمهوری تغییر نکند و ثابت بماند.
هفته گذشته نعمتالله کاشانینسب، نایب رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو گفته بود: «این روزها دغدغه مردم این است که چطور از کرونا جان سالم به در برند. بنابراین کسی خودرو نمیخرد.»
یکی از اثرگذارترین متغیرهای اقتصادی نرخ ارز است که بسیاری آن را مهمترین عامل در تعیین وضعیت تجاری کشور دانستهاند. نوسانات ارز از چالشهای اقتصادی است که منجر به تلاطم در بسیاری از بازارها از جمله بازار خودرو میشود. مرور اتفاقات اخیر رخ داده در بازار خودرو، ثابت میکند نوسانات نرخ ارز تاثیرات شدیدی بر افتوخیز قیمتی در این بازار دارد. به طوری که همزمان با افزایش نرخ ارز، قیمت خودرو صعودی شده و با کاهش آن، قیمتها نزولی شده است.
بنابراین ثبات نرخ ارز میتواند تاثیر مهمی بر سکون بازار خودرو داشته باشد. اما تغییرات بازار ارز به هیچ وجه منشا داخلی نداشته و تغییرات در آن وابسته به اتفاقات سیاسی و اقتصادی بیرونی است. نوسانات ارز بر قیمت خودروهای وارداتی تاثیری مستقیم دارد. اما تاثیر این نوسانات بر بازار خودروهای داخلی غیرمستقیم است. بسیاری از قطعات مورد استفاده در این صنعت وارداتی است. با نوسانات ارز، روند طبیعی واردات این موارد اولیه نیز دچار افتوخیز و تلاطم خواهد شد.
آشفتگیهای بازار خودرو در سال گذشته باعث بحثهای زیادی پیرامون انتقاد از قیمتگذاری دستوری شد. شاید شما هم شنیده باشید که این عمل از سوی دولت اثرات مخربی بر صنعت و بازار خودرو بر جای میگذارد. ظاهرا نیت دولت از این عمل کمک به اقشار مختلف جامعه برای خرید خودرو است. اما نتایج مشکلساز حاصل از این تصمیم بر کسی پوشیده نمانده است. خودروسازان معتقدند که سیاست نرخگذاری دستوری باعث زیاندهی آنها در سالهای اخیر شده است. این سیاست باعث گسترش دلالی در بازار خودرو شد. زیرا نرخ کارخانهای خودروها متناسب با قیمت بازار آنها رشد نکرد. از محل اختلاف قیمت شدید این دو، سود زیادی عاید دلالها شد.
همانطور که میدانید با خروج امریکا از توافق هستهای و برجام، تورم شدت یافت و نرخ ارز نیز صعودی شد و به دنبال آن تولید نیز روند نزولی به خود گرفت. به هر حال در این شرایط بنابر بررسیهای کارشناسان اقتصادی، لغو نرخگذاری دستوری از شروط اصلی ثبات بازار خودرو است. با حذف سیاست قیمتگذاری دستوری، قیمت کارخانهای خوردوها به قیمت بازار آنها نزدیک شده و در نتیجه اختلاف قیمت چندانی وجود ندارد تا محلی برای کسب سود توسط دلالها شود.
در حال حاضر دو روش برای جایگزینی نرخگذاری دستوری پیشنهاد شده است که یکی قیمتگذاری در حاشیه بازار و دیگری عرضه خودرو در بورس کالا است. در صورت انتخاب هر یک از این روشها، فاصله قیمت کارخانه و بازار خودروها به شدت کاهش مییابد. بر اساس اصول بدیهی اقتصاد، بازارها باید تعیینکننده قیمت کالا باشند. در این صورت خریدار و فروشنده منافع خود را در عرضه و تقاضا لحاظ میکنند و به این ترتیب بازار میتواند به تعادل در عرضه و تقاضا دست یابد.